channel-builder.nl

Internet Marketing steeds belangrijker

internet marketing plaatje

Noem het internet marketing, e-marketing , online marketing, digital marketing of web marketing.
Het komt eigenlijk allemaal op hetzelfde neer, het in de markt zetten van producten of diensten via internet. Hiermee wordt de commerciële strategie van een onderneming gerealiseerd via internet, mediakanalen en concepten.

Waarom Internet Marketing

Nou, omdat het werkt en omdat het gewoon moet!
Internet Marketing is een breed begrip en wordt vaak vergeleken met de traditionele marketing, maar dat is niet helemaal waar en het vereist een compleet andere aanpak.
Nu denk je vast, maar ik heb altijd zonder gekund, je zit niet echt te wachten op een nieuw verkoopkanaal en de klanten weten al waar het bedrijf is. Natuurlijk zal je ongetwijfeld goede sales managers in dienst hebben en kunnen je klanten je ook zonder internet wel vinden. Maar dat geldt niet altijd voor toekomstige klanten. Tegenwoordig kijken mensen eerst even op internet als ze iets nieuws zoeken. Daarnaast vinden concurrenten steeds nieuwe manieren om hun doelgroepen effectiever en efficiënter te bereiken en kapen daarmee marktaandeel weg bij traditionele organisaties. Het is dus verstandig hier tijdig op in te spelen. Teveel bedrijven hebben de risico’s lang onderschat en daardoor de gevolgen ervan moeten ondervinden (recordshops, boekenwinkels, dagbladen, etc.).

Voordelen Internet Marketing

Internet Marketing is te verdelen in twee specialismen: SEO en SEA. SEO staat voor Search Engine Optimization (Zoekmachine Optimalisatie) en betekent het optimaliseren van uw website voor zoekmachines met de gewenste zoekwoorden, zodat het hoog in de zoekresultaten verschijnt.
SEA staat voor Search Engine Advertising (Zoekmachine Adverteren), waarbij het erom gaat dat conversie met advertenties zo hoog mogelijk is. Bij het correct toepassen van beide, zul je zien dat:

– De kosten, in vergelijking tot traditionele media, lager zijn
– De opbrengsten veel hoger zijn dan bij enig ander kanaal
– Het bereik van potentiële klanten groter is en beter af te stemmen
– Online marketing meetbaar is en duidelijk inzicht biedt in de resultaten
– Inzicht in eigen resultaten en van de concurrenten mogelijk is

Zodra de website zowel technisch als inhoudelijk geoptimaliseerd is voor zoekmachines, dan is de internet marketing campagne pas echt effectief.
Maar online marketing is een continu proces en stopt in principe nooit. Het is een doorlopend proces van je doelen bepalen, het selecteren van alle activiteiten die nodig zijn om dit te bereiken, deze doelen te monitoren, de doelen waar nodig bijstellen en daar effectief op te reageren.

Mobiele versie afsluiten